Kobudo Venlo

 

Contact:
Matthijs van der Zanden
Tel: (06) 51 63 93 48
Email: info@kobudovenlo.nl

Locatie:
Gymzaal Don Boscoschool
Leutherweg 195
5915 CC Venlo

Foto: Jeu Lücker

Venlonaar Matthijs van der Zanden geeft demonstratie tijdens krijgskunstgala in Parijs
zaterdag 23 maart 2013
Nerveus? Eigenlijk niet, meer een gezonde spanning. Niet zo vreemd natuurlijk want Matthijs van der Zanden staat vandaag tijdens het Martial Arts Festival in het Palais Omnisports in Parijs, Bercy op de mat voor vijftienduizend liefhebbers en de snorrende camera’s van Eurosport. Samen met vier collegae geeft hij een drie minuten durende demonstratie kobudo. Het festival is een gala waar een groot aantal vormen van krijgskunsten de revue passeert.

Kobudo is een van oorsprong traditionele Japanse krijgskunst die te vergelijken is met kungfu uit China of pentjak silat uit Indonesië waarbij aangetekend moet worden dat kungfu en pentjak silat krijgskunsten zijn die zowel met als zonder wapens worden beoefend en kobudo een krijgskunst is waarbij uitsluitend van wapens als stokken, sikkels, drietand of tonfa gebruik wordt gemaakt. De ongewapende tegenhanger is karate. Bij karate wordt de nadruk gelegd op persoonlijke ontwikkeling, zelfverdediging en competitief wedstrijdverband. Kobudo vindt zijn oorsprong in het zenboeddhisme waarbij de nadruk meer op persoonlijke ontwikkeling ligt. Van der Zanden heeft zijn eigen kobudoschool in Venlo. Al op vijftienjarige leeftijd werd hij geïnfecteerd door het krijgskunstvirus. “Ik ben lessen gaan volgen bij Dale Tan in Venlo”, vertelt Van der Zanden. “Toen ik achttien was, ben ik in Arnhem gaan studeren waar ik een karateschool bezocht en kennismaakte met Henk Verschuur, een bijzonder charismatische docent in de klassieke krijgskunsten. Vervolgens ben ik me gaan toeleggen op kobudo.” Van der Zanden heeft een eigen kobudoschool in Venlo waar hij lesgeeft in een tweetal vormen van kobudo. De ene vorm is nippon kobudo, de samurai zwaardvechtschool, en de andere is ryukyu kobudo waarbij gebruik wordt gemaakt van gelegenheidswapens. Het gebruik van wapens lijkt gevaarlijk en zonder zeer deskundige begeleiding is het dat ook, maar Van der Zanden wijst op het geringe aantal blessures dat met de beoefening van de kunst gepaard gaat. Van der Zanden: “Bij balsporten in de zaal is het risico op blessures een stuk groter dan het beoefenen van krijgskunst. Het is gevaarlijker om op een bromfiets te rijden of op zaterdagavond uit te gaan, ik noem maar wat. Ik werk met kinderen vanaf vijftien jaar omdat zij doorgaans al een zeker verantwoordelijkheidsbesef hebben. Maar ik kan ook iemand van zestien wegsturen en iemand van veertien wel lesgeven omdat hij of zij wel serieus is.”

Komkommer
Van der Zanden en zijn leerlingen verzorgen vaak demonstraties. Op de Floriade was de school actief en ze was ook present tijdens de opening van een tentoonstelling van de Japanse fotograaf Yukio Namba in het museum Van Bommel van Dam. Samen met een drietal andere schoolhouders uit Huissen, Apeldoorn en Arnhem en zijn eigen leraar voerde hij onlangs een show op in Den Haag. Het zou leiden tot een uitnodiging voor Bercy. Van der Zanden: “Die demonstratie is gefilmd en op Youtube gezet. Dat heeft de aandacht getrokken. Bovendien zijn de dvd’s die mijn leermeester heeft uitgebracht ook niet onbekend bij een groot publiek.” De vijf heren staan in Parijs drie minuten op de mat. Het publiek krijgt een demonstratie van Van der Zanden en zijn leraar voorgeschoteld waarbij gebruik wordt gemaakt van een sikkel die normaal voorzien is van een ketting en een gewicht, maar voor de gelegenheid is vervangen door een touw met een bolletje. Daarna een driemangevecht met tonfa, staf en zwaard en tenslotte een niet ongevaarlijke demonstratie waarbij de leraar komkommers die op de lichamen van de andere vier mannen liggen doormidden slaat. Onder andere op de hals van Van der Zanden. Nerveus? “Niet nerveus, meer een gezonde spanning”, lacht Van der Zanden. “Zou ook niet goed zijn, opperste concentratie is noodzakelijk. Ik denk dat wanneer ik eenmaal op de mat sta en je door de schijnwerpers het publiek toch niet ziet, er iets van me afvalt. Zie het als een toneeloptreden in De Maaspoort.” (sportinvenlo.nl)